I nettavisen Kampanje deler markedsansvarlig, Sebastian, noen tanker om teknologi i rekruttering. Bakgrunnen for det hele begynte etter interne samtaler i Assento. Vi er alle enige om at kandidatopplevelsen er viktig. Vi ønsker også å levere rekrutteringsprosesser med utgangspunkt i beste praksis. Derfor har Assento som målsetning at alle ansatte skal være DNV-sertifiserte. Teknologi lar oss fatte mer treffsikre avgjørelser. Teknologi gir oss et datagrunnlag vi ellers ikke ville hatt. Men teknologi kan også distansere oss, få oss til å glemme det mellommenneskelige. Hvordan kan vi som er rekrutteringsprofesjonelle navigere et slikt klima?

- Mitt mantra til selskap er at å gjennomføre en ansettelse er utelukkende positivt. Det er en kjempemulighet for å bygge omdømme, bygge merkevare og gi de ansatte litt ekstra stolthet i arbeidet sitt, skriver Sebastian. God utnyttelse av teknologi kan bygge oppunder denne merkevarebyggingen, og skape gode kandidatopplevelser. Det vil alltid være flere som får et avslag enn det er som får tilslag på den ledige stillingen. Da gjelder det å knytte til seg de kandidatene som ikke nådde helt til topps, gjerne som ambassadører. Det er de som skal ut igjen på markedet og fortelle om sin erfaring av hele prosesen. Balansen mellom en distansert og ren teknologisk tilnærming til rekruttering, og å beholde det menneseklige aspektet er hårfin.

Les hele innlegget i sin helhet her.

Ønsker du å snakke rekruttering, teknologi eller employer branding? Da kan du enkelt kontakte oss ved å hoppe inn her!