19-år gamle Sidra Ara gikk helt til topps i konkurransen om å bli årets selger for Loyalty-gruppen i 2020. Vi tok en prat med den nybakte salgsdronningen. Det kommer tidlig fram at damen fra Holmlia er en som tar jobben sin på alvor. Ja, en kan nærmest betrakte det som toppidrett innen salg.

- Jeg tok tidlig et bevisst valg om å analysere hva jeg gjør for å skape de gode dagene versus de dårlige. Salg varierer veldig, noen dager er det verdens beste jobb, andre dager er det en motbakke uten like. Spørsmålet jeg lurte på var: Hvaer det jeg gjør de dagene alt flyter som det skal? Derfor begynte jeg å sette meg inn i mindfulness. I tillegg har Loyalty-gruppen et veldig bra salgskurs kalt Sales Academy. Her fikk jeg ekstremt god coaching og opplæring av salgsmentoren Ole-Arvid Liodden. Jeg lærte masse om meg selv, og denne selvinnsikten brukte jeg til å lykkes og mestre salgshverdagen.

Foruten å bli årets selger, er Sidra et godt eksempel på hva litt team-arbeid kan resultere i. For å øke salget tok nemlig Sidra og hennes kollegaer grep.

- Vi utviklet en helt ny salgsmal tilpasset oss selv. Sammen satte vi oss ned og gikk gjennom hva som fungerte og ikke. Vi gikk systematisk gjennom alle faser og optimaliserte salgsarbeidet, rett og slett. Vi fikk gode resultater og salget økte for oss alle!

Traff innertier

Ekstra stas for Assento er det at vår egen rekrutteringsstjerne Anette Olsen ledet rekrutteringsprosessen, og vi kan vi trygt si at Anette traff innertier med rekrutteringen av den sympatiske selgeren.

- Prosessen med Sidra husker jeg godt. Hun ble ansatt i oktober 2019, og det var en ung men veldig målrettet 17-åring jeg ble kjent med. Sidra sier selv at hun er introvert og trives alene. Samtidig er det en uredd råskap ved Sidra som jeg ble fasinert av.

Anette forteller videre at X-faktoren til Sidra var kombinasjonen av nettopp denne råskapen og motivasjonen hennes for å lære seg salg.

- Sidra er prakteksempelet på at alder, kompetanse og tidligere erfaring ikke nødvendigvis har noe å si. Skal man lykkes i salgsbransjen er det først og fremst motivasjonen for å kunne gi jernet som må være på plass!

Sidra selv hadde ingen forventninger om at det skulle gå så bra. De første månedene i Loyalty bød på en bratt læringskurve.

- Jeg ble coachet i aspekter som relasjonsbygging og behovsavklaring. Loyalty besitter en bred kompetanse hos sine salgsledere og coacher, og denne kompetansen brukte jeg for alt det var verdt. Som nyansatt måtte trekke til meg alt av kunnskap og sette det i praksis.

Et vennetips ble til suksess

Så er jo det store spørsmålet, var det tydelig for Anette at Sidra ville bli den suksesshistorien som hun er i dag?

- Min jobb som rekrutterer er å minimere risikoen for en feilansettelse, og samtidig finne ut om kandidaten passer inn i bedriftskulturen. Dessuten må kandidaten og jeg finne ut om stillingen er et riktig steg for dem. Sidra er ikke det man kaller den typiske selger. Samtidig er det dèt som gjør rekruttering så gøy; man blir bedre kjent med kandidater og etter hvert dukker det opp spennende sider og egenskaper som er interessante å utforske. Sidra kom inn via et vennetips gjennom en annen ansatt i Loyalty og det var slik hun dukket opp på radaren vår.

Etter hvert som Anette og Sidra pratet sammen fikk Anette troen på at Sidra var en fin match for Loyalty.

- Etter noen samtaler sendte jeg Sidra videre til salgsleder med mine vurderinger.

- Jeg ble godt ivaretatt gjennom hele prosessen. Assento og Anette fulgte meg opp helt fra første telefonsamtale til siste intervju. Det var fint å ha noen som var med i alle fasene, sier Sidra.

Til tross for en god ansettelse er Anette kjapp med å gi all honnør til Sidra.

- Dette er en kjempeprestasjon av Sidra, og det er utelukkende hennes mindset som har løftet henne til topps. Min jobb i det hele er å legge til rette for en god rekrutteringsprosess, så her skal all hyllest rettes i retning Sidra!

Vil skape gode opplevelser

Med en pangstart på karrieren sin har Sidra allerede gjort seg opp noen tanker om framtidig karriere.

- Jeg er fremdeles bare 19 år, og har god tid. Det som interesserer meg, er KAM-stillinger. Det å bygge opp sin egen bedriftsportefølje og forvalte denne virker kjempespennende. Det er målet på sikt, å ha en helt egen portefølje der jeg kan skape gode kundeopplevelser hver dag.

Assento gratulerer Sidra med tittelen Årets Selger 2020!

Ble du også inspirert av Sidra Ara?

Sjekk ut våre ledige stillinger her.