Høy tilfredshet og gode vibber

Adrian og Lars Petter er to av ringrevene i DIB, og det er tydelig at selskapet tar godt vare på sine ansatte.

- Jeg startet her i 2006, og var her i syv år. Deretter flyttet jeg på meg grunnet familie og hadde noen år et annet sted. Den nære kontakten med DIB forsvant aldri, og etter seks år gikk jeg løs på min andre periode. Det tror jeg sier mye om arbeidsmiljøet i DIB. Vi blir gode venner, og det vennskapet består i mange år, forteller Lars Petter.

Adrian på sin side forteller entusiastisk om den kontinuerlige læringskurven.

- Jeg trives godt i møter med CFO’er hos kundene våre. Her får jeg møte ekstremt dyktige og kunnskapsrike folk, og da er det spesielt gøy at de lar seg imponere over plattformen vi leverer. For min egen del får jeg gjøre et dypdykk i en rekke fagområder og holde meg oppdatert!

Onboarding i Chamonix

Rett før pandemien brøt ut, gikk Terje og Fredric inn dørene hos DIB for første gang, og Terje forteller om en start preget av hjemmekontor, men samtidig veldig god støtte fra kollegaer og ledelsen.

- Jeg jobbet halvannen måned på Lysaker før Norge stengte ned. Det krevde en del av meg å skjønne det tekniske rundt løsningene våre. Heldigvis fikk jeg supergod støtte av gjengen rundt meg. Det at jeg fikk en såpass god start, både sosialt og jobbmessig har gjort meg bevisst på egen rolle når det gjelder å innfase nye ansatte; Det å kunne gi nyansatte verktøy som trengs for å lykkes.

Den gode starten Terje referer til, er da salgsgjengen dro på alpintur til Chamonix. Fredric på sin side fikk bare ti dager med gjengen før hjemmekontor ble standarden.

- Jeg er helt enig med Terje. Selv har jeg bakgrunn fra hotellbransjen og fikk se tidligere kollegaer blir permitterte. DIB ga meg en kjempetrygghet og hadde klokkertro på at vi skulle navigere pandemien på en god måte. Ledelsen her er bunnsolid, og de klarte å skape gode rammer i en helt ny situasjon. Selskapet i seg selv er ganske unikt; Vi ble opprettet i 1995 og i dag leverer vi SaaS-tjenester i hele Norge. Ofte lurer jeg på om vi er Norges eldste SaaS-selskap, det hadde vært gøy å sjekke ut. Vi kan i alle fall ikke være langt unna!

- For min del satt jeg med en indre uro før jeg begynte her, sier Per. Det er spørsmål som dukker opp når du takker ja til en ny jobb: Hva er det jeg begir meg ut på? Hvordan skal dette gå?Heldigvis har onboarding-prosessen vært fantastisk. Helt fra start fikk jeg innsyn i hva fagavdelingen gjør, og hvordan salg jobber. Det gjorde at jeg raskt fant plassen min i DIB’s velfungerende maskineri!

Bølgeskvulp og måkeskrik

Når arbeidsdagen er over, er veien til avkobling kort. Det vet Terje og Fredric å benytte seg av.

- Vi har noen kajakker liggende her som selskapet eier. De benytter vi oss av på fine dager. Vi er så heldige å holde til helt nede ved vannkanten på Lysaker, og da er det deilig å koble av med en liten tur i Oslofjorden til bølgeskvulp og måkeskrik! I tillegg har vi en badstue her, den vet jeg at Adrian og Lars Petter er glade i.

Kontorlokalene til DIB ligger i idylliske omgivelser helt nede ved vannkanten, og når undertegnede er på besøk, glinser soloppgangen i vannspeilet og inn de store vinduene som er vendt ut mot fjorden.

De nye gutta

Salgsavdelingens ferskeste tilskudd er Per og Nicolai, som startet i selskapet i fjor sommer. Siden da har de rukket å gjøre seg opp en tanke om selskapet og hverdagen som Sales Executive. Per, som selv begynte i DIB etter å ha hørt gode ord om selskapet fra Adrian, er rask med å dra fram arbeidsmiljøet.

- Jeg kjenner Adrian fra tidligere, og det var han som fikk øynene mine opp for DIB. Dette er det overlegent beste arbeidsmiljøet jeg har vært en del av! Her får man hjelpen man trenger, og vi støtter hverandre hele veien. Dessuten er det sosiale en ekstremt viktig faktor for meg. Du har sikkert hørt om kajakkene og badstuen, men det er mye annet sprell vi finner på også. Her er det kontorfester, minigolfkvelder og turer til København for å besøke eierselskapet, Karnov.

- Per beskriver miljøet vårt godt. Selv ble jeg rekruttert inn i DIB via Assento, og de understreket det gode arbeidsmiljøet. Dette miljøet har absolutt levd opp til forventningene. Dessuten tror jeg det sier mye om stoltheten og eierskapet hos de ansatte; at Adrian har så gode ord om selskapet at Per velger å bli med på reisen, forteller Nicolai.

Per og Nicolai har allerede rukket å bli varme i trøya, og når Terje og Fredric tar turen ut i kajakken etter jobb, tar Nicolai og Per noen slag på golfbanen, eller i squash-salen.

Ledelse som skaper trygghet

DIB har klart å beholde den familiære følelsen gjennom Karina og Jarle, som har utviklet selskapet videre etter sin far. Etter en samtale med selgerne, er det enstemmig enighet om at ledelsen er en viktig faktor til det lave gjennomtrekket hos de ansatte, og hvorfor DIB vokser år etter år.

- Karina er daglig leder her og superdyktig. Jarle leder IT-avdelingen og sørger for at det er kort vei fra en idè tenkes ut til det blir satt ut i live. Vi er så heldige å ha utviklingsteamet in-house, og det gjør at vi på salgsavdeling alltid har relevante og gode produkter å tilby markedet, sier Fredric.

- Vi på salg kommer heller ikke unna å løfte fram Petter Fulland, vår salgssjef. Han kan vi snakke med alt om, og Petter er ekstremt dyktig på å løfte fram hver enkelt ansatt i avdelingen. Selv er jeg er en av de ferskeste her, og det som slo meg er de tette båndene mellom ledelse og ansatte. Dette viser bare at bevisstheten rundt kulturbygging og mestring i aller høyeste grad er til stede i DIB, avslutter Per.

Vil du også bli en del av DIB? Nå søker vi etter Sales Executives på vegne av selskapet!

DIBkunnskap søker også etter en svensk Sales Executive, lenke til annonsen finner du her