- Christer og jeg fikk over femti nei før vår første kunde ble signert. Vi gikk mange runder med produktet og måtte stille oss selv de vanskelige spørsmålene: Er produktet irrelevant? Leverer det en verdi på markedet? Forteller Carl Erik Thomsen som sammen med Christer Hafslund, grunnla CVideo AS.

- For hvert eneste nei vi fikk, bestemte vi oss for å gå tilbake til tegnebenken, forteller Christer. Det var et kontinuerlig arbeid med å spisse produktet, gjøre forbedringer og finjustere. At vi fikk femti «nei» er ikke negativt. Vi viste til oss selv at CVideo i det minste klarte å få produktet ut på markedet. Vi gjorde markedsundersøkelsene som skulle til. Da den første kunden kom inn, visste vi at produktet vårt var godt.

Krysningspunktet mellom salg og utvikling

Til å begynne med var Carl Erik ansvarlig for salget, og Christer styrte økonomien og produktutviklingen. Etter hvert som prosessene ble forbedret har de to grunnleggerne frigjort tid og er nå med i det aller meste som omhandler kundevekst.

- Jeg hadde ingen salgserfaring fra før, men jeg kjenner produktet godt. Det er lettbent og intuitivt, noe som gjør at salget blir desto artigere. Carl Erik kan salgsfaget godt, og det har vært kjekt å gå den samme skolen hos han som våre fremtidige kollegaer skal gjøre! Samtidig er vi begge veldig engasjerte i produktutviklingen av CVideo. Det at vi jobber i krysningspunktet mellom salg og produktutvikling gjør at vi alltid får relevant tilbakemelding fra kunder, samarbeidspartnere og potensielle forretningsforbindelser.

- Vi holder det enkelt. Når det kommer til produktutvikling er det bare én ting som gjelder; Å snakke med de som skal ta produktet i bruk, avslutter Carl Erik.

De to grunnleggerne mimrer tilbake til oppstarten, men det tar ikke lang tid før Carl Erik viser fram en graf med prognoser for fremtiden.

- Det er gøy å tenke på vår første kunde, men minst like artig er det å kikke fremover. I 2022 estimerer vi å ende opp rett under 200 betalende kunder, som vil si nærmest en dobling fra fjoråret! I 2023 har vi enda større vekstplaner og skal vi komme dit vi ønsker, må vi fyre opp kanonene. Det er derfor vi nå kjører en ny runde med ansettelser.

- Vi blir tatt godt vare på

Jens Rand er selskapets Sales Executive. Med bakgrunn fra salgsledelse hos Loyalty, tok han steget til CVideo og software-salg.

- Min rolle er å etablere kontakt med nye kunder, og lede salgsprosessen fra A – Å. Salgsarbeidet er artig, og mye av det er fordi CVideo leverer et egenutviklet verktøy. Dette gjør at vi raskt gjennomfører tilpasninger som kunden måtte ønske.

Jens forteller videre om tiden sin i CVideo så langt. Han hadde ikke hørt om selskapet på forhånd, men skjønte raskt at selskapet er på vei mot noe spesielt.

- Det som har overrasket meg aller mest er kundeveksten vi opplever. Da jeg ble med på laget, hadde jeg gjort meg opp noen tanker om muligheter og utfordringer. Det jeg ikke hadde sett for meg er den hurtige kundeveksten, det er kjempegøy å få være med på! For min del kjennes det som om vi sitter i en rakett som er i ferd med å virkelig ta av.

Høyt tempo og spennende kundemøter er tema som går igjen når Jens forteller om arbeidsdagen. Som selskapets eneste selger, er han spent på hvem hans nye kollegaer vil bli.

- De som kommer inn her kommer til å bli tatt godt vare på, akkurat slik som jeg blir. Lederne holder progresjon og utvikling som en rød tråd i alt vi gjør. Vi har felles treningsøkter, felles salgsmøter og er gode på å utfordre hverandre. Det gjør at tilliten til hverandre innad i selskapet er skyhøyt. Vi befinner oss i krysningspunktet mellom kollegaer og gode venner, noe jeg setter veldig stor pris på. Den aktiviteten vi finner på, enten det er trening, felleslunsj eller teambuilding-aktiviteter, fungerer som et lim mellom oss alle.

Kulturen Jens drar fram, er resultatet av et arbeid som har pågått over tid. Carl Erik og Christer forteller at de ønsker å ha en uformell arbeidsplass, med fokus på å hente ut potensialet, både i markedet og hos sine kollegaer.

- Vi tillater oss å være nysgjerrige på hverandres liv. Det gjør at vi kan ha treningsøkter sammen, og skape en tillit. Samtidig er vi alle ulike. Derfor søker vi å skape en kultur der vi henter ut det beste av hverandre. Vi må utnytte den gode flyten som CVideo er i til å skape en skikkelig mestringskultur, forteller Christer.


Neste stopp: Praha

I oktober pakker gjengen i CVideo koffertene sine og reiser til Praha. Der skal de idémyldre om både marked, fremtidig ekspansjon og produktutvikling.

- Vi har morgenmøte hver dag med utviklerne våre, et ledd i å sikre at produktet alltid skal være enkelt å ta i bruk. Nå tar vi turen til Praha sammen med utviklerne våre for å kunne gjøre CVideo enda bedre, forteller Christer.

CVideo’s to nye selgere kommer til å bli viktige for selskapet framover. Markedet er der for å vinnes, og det ser menneskene i CVideo at de har alle muligheter for å klare.

- Når vi velger å ansette to nye selgere, ser vi egentlig etter mye mer enn dét. Dette blir to kapasiteter som kommer til å bli hjørnestener i selskapet. Her vil de bli coachet og lært opp i salg av SaaS-løsninger; det er en kompetanse som vil bli mye verdt fremover. Samtidig håper vi at våre nye kollegaer vil finne sin unike salgsmetode for å gi seg selv mestringsfølelsen, sier Carl-Erik.

- Det kan jeg skrive under på! Jeg har ikke vært her veldig lenge enda, men læringskurven har vært bratt. Det har vært ekstremt givende å jobbe med salg på en kvalitativ måte. Man må bli godt kjent med kunden, og innta en konsultativ rolle om alt som omhandler rekruttering og Talent Attraction. Dessuten må man ha tålmodighet i salget. Nå har jeg bygget opp en fin pipeline og det er artig å se at det gode forarbeidet bærer frukter, forteller Jens.

- Vi håper at de som kommer inn døren her er uredde, åpne, artige og ydmyke. CVideo er en kompakt organisasjon og det kommer til å åpne seg mange muligheter framover. Vi tenker allerede på internasjonal ekspansjon. For å få til dét, trenger vi å skalere opp salgsavdelingen. Vi kommer også til å trenge ledere, og da er det naturlig at vi kikker mot våre kollegaer når de er klare for å ta neste steg. Dessuten vil man tilegne seg erfaring i et vekstselskap; Hva skal til for å lykkes? Hvordan bygger vi organisasjon på tvers av landegrenser? Dette er spørsmål våre nye kollegaer vil være med å finne svaret på, avslutter Christer.


Kompetansedeling og teknikktrening

Det kommer tydelig fram at CVideo har en metodisk tilnærming til salget. Det er ikke sjeldent at flere kollegaer er til stede under et salgsmøte. Målet med det hele er kompetansedeling og å finne teknikker for å opprettholde fremdriften i en salgsprosess. Det er en salgshverdag Jens setter pris på, som også kommer med noen tips til sine fremtidige kollegaer.

- Om man skal lykkes og trives hos oss, bør man ha en genuin nysgjerrighet for salg. For min egen del er det motivasjonen for å skape markedsvekst som ble utslagsgivende. Jeg er fremdeles i en nokså tidlig fase av karrieren, men jeg har allerede fått masse verdifull erfaring i hvordan man skalerer opp et selskap gjennom god kommersiell drift.

En titt på regnskapet viser også at tallenes tale er klare. CVideo går med fortjeneste, og er ikke lenger avhengig av investorpenger. En god og sunn økonomi legger også til rette for fine ansattgoder. I CVideo får alle ansatte treningsmedlemskap i SATS. De får også dekket kollektivbilletten sin og mobilabonnement i tillegg til inkludert lunch på kontoret.

- At selskapet driftes på inntekten, er superviktig for oss. På den måten kan vi gi nye kollegaer en langsiktighet og trygghet. Selskapet tjener penger, og vi har et kundefrafall på under 1% årlig; Det er få andre selskap som kan vise til liknende tall. Samtidig kommer ikke motivasjonen vår nødvendigvis av å tjene penger. Christer og jeg fant hverandre gjennom vår lidenskap for å skape noe. Det er gøy å se hvor langt vi har kommet. Samtidig vet vi at CVideo har et enormt underliggende potensiale. Det betyr at vi på ingen måte er ferdig med å bygge selskapet!