Hva er kompetanse?
Alle snakker om det, men hva er det?
Kompetanse, et ord vi bruker i mange ulike situasjoner, og spesielt i rekrutteringssammenheng. Men har vi en felles oppfatning av hva kompetanse er? Nja…
👉 På Wikipedia defineres kompetanse som evnen til å klare en oppgave eller beherske et yrke i møte med komplekse krav, situasjoner og utfordringer. Man deler gjerne inn kompetanse i kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Noen tar også med begrepet evner.
I rekrutteringssammenheng brukes ofte begrepene faglig kompetanse, formell kompetanse, personlig kompetanse eller realkompetanse. Som synonym til kompetanse brukes ofte kvalifikasjon, kunnskap eller ferdighet. Alt dette i en herlig blanding og subjektive definisjoner.
Jeg har jobbet med rekruttering av selgere, spesialister og ledere i mange år. Kompetanse er et sentralt tema i alle prosesser, men hvordan vi forholder oss samt definerer kompetanse varierer veldig. For eksempel er noen mer opptatt av formell kompetanse som utdannelse, kursbevis, vitnemål o.l. Mens andre utelukkende er opptatt av realkompetanse som ofte handler om relevant erfaring og ferdigheter. En tredje er kanskje mest opptatt av personlig kompetanse som kommer til uttrykk gjennom egenskaper, holdninger og motivasjon. Petter Stordalens sitat «hire for attitude, train for skills» er et eksempel på en slik tilnærming.
🤔 Så hvordan kan vi få til en mer omforent definisjon på en person sin kompetanse?
Denne «enkle» definisjonen hjelper hvert fall meg i rekrutteringssammenheng.
a) Medfødte evner (potensiale, talent, forutsetninger)
b) Tilførte ferdigheter (teoretisk og praktisk erfaring)
c) Lyst og vilje til å bruke A og B (kapasitet og arbeidsinnsats)
Det vil alltid være fristende å velge kandidater med relevant erfaring og kunnskap. Men uten særlig lyst og vilje til å prestere i nettopp denne stillingen, i deres selskap, i deres bransje over tid, blir på sitt beste en middels god ansettelse. Det er altså avgjørende og se kompetansen i sammenheng med motivasjon.
☝ Konklusjon
Det er kombinasjonen av disse tre som skaper magi på en arbeidsplass.
Tips ved ansettelser!
1. Definer maks 5 kompetanser som er essensielle for å lykkes i stillingen.
2. Kartlegg hver kompetanse basert på de 3 kriteriene ovenfor.
3. Gi en poengscore på hver kompetanse (f. eks. på en skala fra 1-10)
4. Høyest snittscore = den beste kandidaten.
Lykke til med neste utvelgelse 😊