Hvordan skrive en stillingsannonse som fanger kandidatens interesse?
21.01.2020
CHRISTIAN WESTERMARK
Stillingsannonsen er kandidatens første møte med deg som potensiell arbeidsgiver. Sørg for at det blir en positiv opplevelse.
Det er stor konkurranse om de beste arbeidstakerne. Bare på finn.no publiseres det rundt 12.000 jobbannonser hver måned og med lav arbeidsledighet samt stort behov for kvalifisert arbeidskraft, er det mange som opplever dårlig respons på sine stillingsannonser.
Rekrutteringsbransjen og finn.no har gjort flere kandidatundersøkelser det siste året. Og med tilgang på både statistikker, tilbakemeldinger fra søkere samt egne erfaringer ser vi at det ofte er noen mønster og handlinger som går igjen. Så hvordan skriver du en god annonse som både beskriver rollen og selskapet samtidig som den fanger kandidatens interesse?
Informasjon er viktig, men det er følelser som selger.
En stillingsannonse skal alltid inneholde informasjon om selskapet, rollen og hvilke ferdigheter som er nødvendige for å mestre jobben. Men det er en kjent sak at vi ikke velger jobb kun basert på rasjonelle fakta. Beskriv arbeidsmiljøet og hvorfor akkurat deres arbeidsplass er unik. Fortell om fremtidige planer og hvordan dere har tenkt å utvikle selskapet. Unngå typiske klisjeer og selvfølgeligheter som «konkurransedyktige betingelser og feriepenger»
Fortell hvordan dere tar vare på og utvikler de ansatte
Få frem både harde fakta og myke verdier
Vis personlighet og bruk gjerne humor
Fokuser heller på hva dere kan tilby aktuelle kandidater, en å utelukke søkere med en lang liste med krav til kvalifikasjoner
Hvilken type kandidater ønsker du å attrahere?
Det er helt avgjørende at stillingens oppgaver, ansvarsområder og lønnsnivå matcher kandidatens yrkesstatus og motivasjon. Ønsker du å appellere til unge, nyutdannede økonomer bruker du et helt annet språk og ordlyd en når du skal ansette en markedssjef. Lær deg hva målgruppen ser etter og tilpass annonsen slik at søkerne kan sette seg inn i og identifisere seg med rollen.
Attraher definert målgruppe med riktig språk og ordlyd
Forsterk teksten med bruk av bilder og evt. videoer
Ikke bruk samme stillingsannonse på ulike stillingsfunksjoner
Be om innspill fra ansatte som har motsvarende rolle
Markedsføring av stillingsannonser har de siste årene utviklet seg til et eget fag. Assento har inngående kjennskap til hvordan sosiale medier, nettaviser og andre digitale kanaler skal brukes effektivt for å oppnå kontakt med aktuelle kandidater, og er en viktig del av en vellykket rekrutteringsprosess.
Har din bedrift behov for flere ansatte? Kontakt Christian Westermark på tlf. 482 83 972 eller christian@assento.no
Ønsker du å vite mer om våre tjenester og spesialiseringer? Se her