Jobbsøkers marked - enn så lenge

21.02.2023 SEBASTIAN ØYREHAGEN

Finn-analyse for Q4 2022. Hva betyr disse tallene for deg og din bedrift?

Finn sine tall for fjerde kvartal viser en nedgang i antall utlyste stillinger. Det er i tråd med hva rekrutteringsbransjen forøvrig har opplevd. Det har blitt færre oppdrag tilgjengelig, og flere selskap innfører ansettelsesfrys eller nedbemanner. På denne tiden i fjor var det rekordmange stillingsutlysninger på Finn.no, særlig innenfor salg, salgsledelse og kundeservice.

Ned fra rekordhøye nivå

Salg, en av Assento sine spesialiseringer, opplevde en nedgang på 15% i fjerde kvartal 2022 sammenlignet med fjerde kvartal året før. Den nedgangen mener vi er sunt for et presset arbeidsmarked. 2021 og 2022 bar preg av en spinnvill etterspørsel på salgskompetanse. Det var et spørsmål om tid hvor lenge dette ville vare.

På den annen side opplever selskap stadig utfordringer med å tiltrekke seg kompetente søkere på utlyste salgsstillinger. Da kan det være på sin plass å minne om at 15% nedgang fra historisk høye nivå ikke er en fullstendig avkjøling av markedet, og vi befinner oss fremdeles i det øvre sjiktet.

Utlyste salgsstillinger på Finn.no 2021 - 2022

Utlyste stillinger innen salgsledelse 2021 - 2022

Kundeservice

Etterspørselen etter Support- og kundeservicestillinger har også holdt seg høy i 2021 og 2022. I Finn sin rapport, ser vi en nedgang på 9% fra Q4'21 til Q4'22 relatert til stillinger innen kundeservice.

Utlyste stillinger innen kundeservice 2021 - 2022

Utlyste stillinger innen support og brukerstøtte 2021 - 2022

Fortsatt kamp om kompetent arbeidskraft

Det er ventet at etterspørselen er lavere i Q1'23. Markedet har vært preget av usikkerhet, men behovet for kompetanse er der fremdeles. Det tyder med andre ord på at kampen om den passive jobbsøkeren fortsetter å være knalltøff. For å skille seg ut i mengden vil det være viktig med fortsatt satsing på employer branding i tiden framover.

Vil du snakke employer branding eller rekruttering med oss? Da kan du ta kontakt her!

Forrige
Forrige

Hva gjør et produkt relevant?

Neste
Neste

Hold fast, hold ut og forbered deg på bedre tider!