Markus Källvik er familiemannen som bruker helgene i fjellet og vintrene på jakt etter puddersnøen, og han er ikke fremmed for å invitere venner og kollegaer på middagsopplevelser. Assento Search & Selection sitt siste tilskudd har også rukket å sette sitt preg på selskapet. Markus har overtatt og utviklet en kundeportefølje bestående av etablerte selskap innen flere bransjer, og setter pris på et tett samarbeid med ansettende leder når det gjelder rekruttering. Ved første øyekast kan det se merkelig ut å forlate Forsvaret etter 18 år til fordel for rekrutteringsbransjen. Så hva er det som gjør at han valgte å tre av, og heller sette seg ved intervjubordet?

- Da jeg tok på meg uniformen som nittenåring, kom jeg inn i et miljø der jeg raskt opplevde en god kjemi med soldatene i laget og troppen. Målet var å få være del av et miljø som ville utfordre meg, og det har jeg egentlig fått oppleve gjennom hele karrieren i Forsvaret. Som ungt befal opplevde jeg at soldatene søkte til meg for råd og veiledning både på og utenfor jobb. Det var slik jeg oppdaget gleden med å lede, og kanskje viktigst av alt: å bidra til at andre kunne hente ut sitt fulle potensiale.

Markus tar seg en rask tenkepause før han fortsetter:

- Dermed kan man si at jeg valgte Assento og rekruttering på grunn av den samme gleden. Dette er en bransje som lar meg fortsette å se mennesker og hjelpe dem med å hente ut det underliggende potensialet som kan føre dem til drømmejobben. Det er et aspekt jeg finner svært givende.

- Å jobbe i uniform, innebærer en kontinuerlig utsettelse for rekruttering og seleksjon. Man må hele tiden konkurrere seg til nye stillinger og roller. Dermed er det ikke nødvendigvis en veldig stor forskjell mellom Forsvaret og rekrutteringsbransjen.

En god rekruttering skal gi et positivt utslag på selskapskulturen

I sitt arbeid som hodejeger har Markus kommet godt i gang. Det første halvåret ble han sertifisert som rekrutteringsrådgiver gjennom DNV, og har siden det jobbet med flere solide og spennende selskap, blant annet DibKunnskap, Norfloor, Ctelo og CVideo.

- Min rolle er, enkelt forklart, å finne den beste kandidaten på markedet for våre kunder. Ved å finne toppkandidaten, får man lagt til rette for selskapsvekst. Samtidig er jeg opptatt av at personen må passe inn i kulturen og arbeidsmiljøet. Jeg søker ikke kun å bidra til økt bunnlinje hos kunden, jeg vil også at hver eneste rekruttering skal lede til økt trivsel på arbeidsplassen. En god rekruttering skal gi et positivt utslag på selskapskulturen så vel som virksomhetens resultater.

- Interessen for metodikk har alltid vært der

Hverdagen er preget av mye menneskelig interaksjon. Dagene fylles opp med strukturerte intervjuer, referansesamtaler, coaching-sesjoner og kundemøter. Like viktig er kunsten å lokalisere potensielle kandidater, og Markus utpekte seg raskt som en metodisk anlagt kollega, med en målrettet og effektiv framgangsmåte i searching-fasen.

- Interessen for metodikk og effektiv ressursbruk har alltid vært der. Og det har blitt tydeligere for meg etter hvert som jeg har fått innsikt i Forsvaret som etat og Norge som demokrati og byråkrati. Jeg vil alltid foretrekke å bruke god tid på å bygge felles situasjonsforståelse slik at analyser og beslutninger gjøres med et riktig utgangspunkt. Det lønner seg på kort sikt å være rask i vendingene og ta hurtige avgjørelser, men det koster enormt på lang sikt når det viser seg at beslutningsgrunnlaget er feil i utgangspunktet. Kvalitet fremfor kvantitet er derfor noe jeg alltid vil jobbe for. Dersom jobben gjøres grundig hele veien gjennom fra A-Å - så vil suksessen komme av seg selv. Grundigheten, og interessen for metodikk og beste praksis er noe som helt klart gjenspeiler seg når jeg leter etter kandidater på vegne av kunder. Det å bytte jobb er et stort valg man tar, og dét er en av grunnene til at jeg tar direkte kontakt på telefonen. I mitt arbeid er jeg helt avhengig av den menneskelige kontakten, og at kandidaten skal forstå hvorfor jeg tar kontakt med akkurat de. Det ligger mye arbeid bak hver enkelt henvendelse.

For å kunne få en god samtale, fordyper Markus seg i hver enkelt kandidat. Dette gjøres ved å kartlegge åpne kilder. Etter å ha tilegnet seg et så fullstendig bilde som mulig, begir han seg ut i samtale med kandidaten.

- Det er en kompleks prosess, men jeg koser meg med det. Å analysere mennesker er noe jeg virkelig finner interessant.

På nytt blir Markus betenkt, tenkepausen lengre denne gangen.

- Ofte reflekterer jeg over hvor lojaliteten min ligger: Er det hos oppdragsgiver, eller kandidaten? Like ofte konkluderer jeg med at lojaliteten er nødt til å ligge hos kandidaten. Det er kun ved å spille på lag med kandidaten at en rekrutteringsprosess blir transparent og genuin. På den måten kan vi posisjonere dem inn mot drømmejobben sammen.

I krysningspunktet ledelse, salg og teknologi

Da Markus kom inn i Assento, fikk han raskt et ansvar for de tyngre stillingene, særlig innen salg og teknologi.

- Kandidater og kunder med dybde og gode evner til refleksjon, trigger nysgjerrigheten min. Derfor er lederroller utrolig artige å jobbe med, ikke minst fordi jeg kan knytte mye av det opp mot egen erfaring. Det samme gjelder roller som krever en tydelig spisskompetanse, forteller Markus.

- De stillingene krever en hel del av meg, og som rekrutterer kan man ikke la være å fordype seg i et fagfelt. Enten det er cybersikkerhet eller kjemikaliehåndtering, trives jeg veldig med å måtte lære meg noe om et fagfelt. Den kunnskapen er helt essensiell i samtaler med kandidaten.

Assento Search & Selection har styrket seg det siste året, og løser nå godt over 50 tyngre searching-oppdrag i året. Mange av disse er produktsjefer, markedsdirektører og løsningsspesialister.

Markus kan i dag se tilbake på vellykkede rekrutteringer innen flere fagfelt.

- Assento appellerte til meg fordi det er et lettbent og smidig selskap. Det at jeg kan påvirke i så stor grad var noe som ble avgjørende for meg. Som selskap har vi spennende planer i tiden fremover, og jeg ønsker å kunne sette mitt preg på det i så stor grad som mulig.