21 år gamle Mina Torgersen har byttet ut skiene med skolebøkene. Samtidig dukket det opp et talent Mina ikke var klar over at hun hadde. For det var ikke før hun trasket inn dørene hos Assento at salg dukket opp som et reelt karrierealternativ.

- Jeg hadde ikke en selger i meg nødvendigvis. Det lå ikke i luften at jeg skulle inn i salgsbransjen. Ved siden av jobb studerer jeg siviløkonom på BI. Gjennom venner og familie fikk jeg flere råd om at man på ett eller annet punkt i karrieren bør innom salg.

Som sagt så gjort! Mina tenkte at det må være lurt å få den erfaringen i ung alder for å ruste seg til karrierelivet. Ved å kombinere studier med en deltidsjobb som Teamleder er det mye nyttig erfaring å hente.

- Jeg hadde ikke veldig høye skuldre med tanke på å gå inn i salg. Det fikk gå som det går, tenkte jeg. Men det jeg i ettertid har lært, er at det er mye erfaring jeg drar nytte av fra idrettsbakgrunnen min. Hele livet har jeg lært å håndtere motgang, men enda viktigere lærer man seg å holde ut. Dèt er aspekter jeg bruker i salgsrollen min i dag.

Motiverende å prestere

Jenta fra Skedsmokorset satset nemlig på alpint, gjennom skigymnaset på Dønski. Konkurranseinstinktet fikk endelig utløp igjen.

- Jeg elsker konkurranse! Og jeg elsker å vinne. Hos Loyalty måler vi oss selv opp mot hverandre. Vi får konstruktive og ærlige tilbakemeldinger, så sånn sett er det veldig sammenliknbart med idrett. Man er aldri bedre enn sin siste prestasjon, og har man den tankegangen så blir man ikke mett på arbeidet. Samtidig har vi overordnede mål vi skal nå. Etter å ha konkurrert i alpint, er det helt naturlig for meg å ville prestere. Selv om det ikke er nytt, er det fremdeles utrolig motiverende.

Til tross for at Mina jobbet deltid ble hun raskt tatt med i Loyalty sitt program, Ledertalentene, enda et trinn på veien mot en spennende karriere. Ledertalentene er Loyalty’s talentprogram som går over 12 måneder. Gjennom intens opplæring og kursing får deltakerne et godt innblikk i hva ledelse er. Martin Andersen var den som introduserte Mina til Ledertalentene.

- Man lærer om alt fra psykologi og situasjonsbestemt ledelse, til hvordan coache èn-til-èn. Ikke minst lærer man hva gode tilbakemeldinger er for noe. Det er TrueNorth som leder programmet og kan skryte av å jobbe med lederutvikling for andre kjente merkevarer som blant annet Storebrand, forteller Martin, som til daglig er Salgsleder i Loyalty.

Om arbeidsmiljøet hos Loyalty er Mina full av lovord.

- Det er et supert miljø her. Måten ulike team er sammensatt på, er gode. Vi teamledere lærer oss å gi tilbakemeldinger enten det går bra eller dårlig. Noe av det som har imponert meg i Loyalty er at vi blir coachet til å ufarliggjøre det å ha en «dårlig» opplevelse. Det skjer med alle som jobber med salg i blant, og det er en del av gamet.

Da Mina møtte opp hos Assento hadde hun aldri før vært på et jobbintervju, og som ung jobbsøker var det ikke lett å vite hva man gikk til.

- Da jeg søkte, hadde jeg aldri vært i arbeidslivet før. Det var kun alpint som sto i hodet på meg. Anette Olsen ringte meg og stilte noen spørsmål. Det ble straks en fin samtale om både jobben, men også meg som person. Etter å ha snakket litt spurte jeg om hva som skulle skje videre. Derfra og ut ble jeg grundig forberedt av Anette på hva som skulle skje med tanke på intervjuer. Det hele var ganske trygt.

Fremoverlent og tøff

Anette Olsen er ansvarlig for en stor del av rekrutteringen vår til Loyalty, og hun husker prosessen med Mina godt.

- Jeg oppfattet Mina som fremoverlent og tøff. Hun var voksen for alderen og jeg likte spesielt godt at hun kom fra en idrettsbakgrunn! Etter å ha snakket litt med henne kunne jeg konstatere at dette var en blid jente som jeg hadde fått troen på.

Anette opplever ofte at idrettsglade kandidater tar med seg en særegen erfaring videre inn i arbeidslivet.

- Jeg skal være forsiktig med å si at det er et mønster her, men jeg er veldig sikker på at ballasten man får med seg fra konkurranseidrett ruster en for å prestere godt. Særlig om man driver idrett på høyt nivå. Da krever det en helt egen dedikasjon, fokus og struktur. Disse egenskapene kan man overføre til salg. Er man vant til å stå på og jobbe hardt for seierne, drar man det med seg videre i livet.

Respekterer stayer-evne

På spørsmål om hvor veien videre går, blir Mina betenkt. Men så kommer den karakteristiske latteren.

- Jeg holder alle kort åpne foreløpig. Nå fokuserer jeg på studiet, og har ingen klar plan utover dèt. Men vi kan nok si at den største overraskelsen er at jeg liker salg så godt som jeg gjør! Det å bli trygg på å gjøre et innsalg og kommunisere er en kjempegod erfaring.

Hvorfor nettopp Mina Torgersen var èi av de som kom med i programmet har Martin svaret på. Han så nemlig en svært dedikert nyansatt, allerede fra dag 1.

- Mina har hele veien vist et enormt konkurranseinstinkt. Hun higer etter å bli best, noe som var tydelig allerede da hun satt i telefonsamtaler. Mina spurte om ekstra coaching og oppfølging, alt for å sikre at hun traff sine egne mål og standarder. I tillegg til dette utpreget hun seg som et veldig selvstendig menneske. Det mener jeg ga henne et ekstra fortrinn. Om jeg skal gi et tips til andre som vil inn på Ledertalent er nøkkelordet selvstendighet. En selvstendig ansatt er en verdifull ansatt.

Og dersom du trodde at pågangsmotet ble liggende igjen i alpinbakken, er Mina Torgersen klar i sin melding.

- Jeg respekterer folk som evner å bli i samme selskap over tid. Det synes jeg sier mye om stayer-evnen til et menneske. Det at man klarer å jobbe seg opp fra der man er, viser god karakter.

Er du klar for å ta karrieren videre til neste steg? Nå har vi spennende muligheter for deg som vil kickstarte karrieren innen kundeservice!